حافظه بلند مدت

0
(0)

حافظه بلند مدت

راه های تقویت حافظه بلند مدت

تقویت حافظه بلند مدت با استفاده از روش‌هایی که به شما خواهیم گفت، ساده تر از چیزی است که فکر خواهید کرد. با یک سری تکنیک‌های ساده و بهبود سبک زندگی یا لایف استایل خود، می‌توانید به این هدف رسیده و در انبار بزرگ ذهنتان، به راحتی به اطلاعات مورد نظرتان برسید.

1- حفظ کردن مفید اطلاعات

اولین کاری که باید برای تقویت حافظه بلند مدت انجام دهید این است که بتوانید اطلاعات را به شکل درست در ذهن خود کدگذاری کنید.

– مهم ترین بخش تقویت حافظه بلند مدت، تمرکز شدید بر اطلاعات ورودی است. هر چه تمایل بیشتری به یادگیری داشته باشید، موضوع بیشتری را به یاد می‌سپارد. بنابراین هنگام یادگیری فقط روی آن کار تمرکز کرده و با خاموش کردن موبایل، تلویزیون و هر چیزی که حواس شما را درگیر می‌کند به حافظه خود کمک کنید.

– برای تقویت حافظه بعد از یادگرفتن چیز جدید، استراحت کنید تا در ذهن شما بنشیند. انجام کارهای دیگر باعث می‌شود تا روند ساخت اطلاعات جدید در ذهنتان به مشکل بخورد.

– اطلاعات را قبل از خواب مرور کنید. این کار یادآوری را برای حافظه بلند مدت آسان تر کرده و اطلاعات را بهتر حفظ می‌کند.

– اطلاعات ورودی را دسته بندی کنید تا یادآوری آسان‌تر شود. چیزی شبیه فروشگاه‌ها و هایپر مارکت‌های بزرگ.

2- از ابزار حافظه استفاده کنید

– باید سعی کنید بین اطلاعات جدید و قدیم پلی ارتباطی بزنید و اشتراکات آن‌ها را پیدا کنید. این کار هم اطلاعات قدیم را مستحکم‌تر کرده و هم خاطرات جدید را شکل می‌دهد. از هر چیزی که با آن آشنا می‌شوید یک تصویر ذهنی بسازید و برای آن کد خاصی شکل دهید.

– هنگام یادگیری مطلب جدید، تمام حواس خود را درگیر کنید. برای تقویت حافظه در کلاس درس، علاوه بر بینایی و شنوایی، حس بویایی، لامسه و چشایی خود را نیز بکار بگیرید تا ورودی‌های بیشتری داشته باشید.

– خلاصه برداری از اطلاعات روشی موثر برای تقویت حافظه است.

– اطلاعات جدید را به محض یادگیری با خود تکرار کنید. ممکن است کمی خسته کننده باشد ولی بسیار بهتر در حافظه شما جای خواهد گرفت. این همان نکته ایست که در آموزش و پرورش با عنوان مطالعه هر درس در همان روز از آن یاد می‌شود.

– اطلاعاتی که می‌خواهید به خاطر بسپارید را به دیگران یاد بدهید. تدریس می‌تواند به شما کمک کند تا چیزها را راحت تر به خاطر سپرده و بهتر به یاد بیاورید. یک نفر را پیدا کنید و اطلاعات جدید خود را به او یاد بدهید.

– پس از یادگیری موضوع جدید خود را تست کنید. خواندن دوباره اطلاعات کافی نیست و شما باید یادآوری آن اطلاعات را نیز امتحان کرده تا ارتباطات در مغزتان تقویت شود.

– با استفاده از تداعی معانی، سعی کنید اطلاعات از دست رفته خود را بازیابی کنید. سعی کنید با ارتباط دادن تکه‌های پازل و کدهای مختلف، آن خاطره را به یاد بیاورید. این عمل در واقع نوعی روش برای درمان فراموشی نیز است.

3- سلامت جسمی و روحی و سبک زندگی سالم

تغذیه سالم، توجه به سلامت جسمی، ورزش و تقویت وضعیت روحی و روانی، بسیار به تقویت حافظه شما کمک می‌کند.

– خوردن غذاهایی که سلامت قلب شما را تضمین می‌کند باعث بهبود و تقویت حافظه بلند مدت شما می‌شود. حفظ سلامت سیستم گردش خون (قلب) ضروری است.

– میوه و سبزی تازه، توت‌فرنگی، زغال اخته و سبزیجات برگدار. چربی های غیر اشباع مثل روغن زیتون یا کنجد، مصرف زیاد امگا 3 که در ماهی، میگو و سویا فراوان است. همچنین لوبیا قرمز نیز به تقویت حافظه کمک می‌کنند.

– ورزش روزمره و ایروبیک، ضربان قلب را بالا برده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

– کاهش استرس، مغز شما را فعال‌تر از همیشه نگه داشته و سلامت جسمی شما را تضمین کرده و منجر به تقویت حافظه می‌شود.

– برای تقویت حافظه به اندازه کافی بخوابید. با افزایش سن، علمکرد مغز شما کاهش پیدا می‌کند اما اگر به اندازه کافی استراحت کنید می‌توانید حافظه بلند مدت خود را از گزند آسیب در امان بدارید.

– فعالیت اجتماعی خود را افزایش دهید و حتما زمانی را برای بودن با دوستان و جمع‌ها بگذرانید. تحقیقات نشان داده که تنهایی مانع از تقویت حافظه بلند مدت می‌شود.

– تقویت حافظه با فعال نگهداشتن مغز؛ چیزهای جدید یاد بگیرید. مطالعه کنید و بازی‌های علمی مثل جدول انجام دهید. مطالعه به شما در افزایش دایره واژگان و اطلاعات کمک کرده و یادآوری را برای شما آسان‌تر می‌کند.

برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت ، نیاز داریم که ان ها را در فواصل مناسب تکرار کنیم ، این فواصل زمانی از تحقیقات صورت گرفته در مورد یادگیری و فراموشی به دست امده است . جعبه لایتنر یکی از وسایل اموزشی است که طبق اصول علمی به شما کمک می کند تا اطلاعات را به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید.

ارسال محتوا

  • محتوا ظرف 48 ساعت آینده با نام شما در سایت درج خواهد شد ، چنانچه تمایل به بیان نام خود ندارید و یا نام صاحب اثر را نمی دانید این فیلد را خالی رها نمایید.
  • چنانچه توضیحی در مورد محتوای ارسالی لازم می دانید در این قسمت وارد نمایید .چنانچه حجم محتوای شما بیشتر از حد مجاز می باشد از طریق لینک "تماس با ما" موجود در فهرست بالای صفحه با بخش فنی و محتوایی سایت در ارتباط باشید.
  • انواع فایل های مجاز : , mp4, jpg, gif, png, pdf, حداکثر اندازه فایل: 64 MB.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

متأسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

بگذارید این پست را بهبود ببخشیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.